Apa itu hibah takaful

Apa Itu Hibah Takaful?

Assalamualaikum.. saya pasti ramai yang nak tau apa itu hibah takaful? Hari ni saya nak berkongsi tentang hibah takaful.. Takaful paling penting yang setiap orang mesti ada, terutamanya mereka yang dah telah berkeluarga.

Apa itu hibah takaful? Hibah bermaksud hadiah. Dalam konteks hibah takaful, ia merupakan satu pemberian yang dibuat oleh peserta takaful secara sukarela dengan menghadiahkan faedah takaful kepada pihak ketiga.

Dalam hibah takaful, hadiah yang diberikan berbentuk tunai. Atau dengan perkataan lain, pampasan tunai akan diterima apabila pencarum takaful meninggal dunia. Sebagai contoh mudah, suami mengambil hibah takaful berjumlah RM 500 000 untuk dihadiahkan kepada isteri, apabila suami meninggal dunia. Dan duit hibah takaful ni ialah mutlak milik si isteri tanpa boleh dicabar walau di mahkamah.

Kenapa suami perlu ambil Hibah Takaful untuk isteri? Tak cukup ke wang tunai yang ditinggalkan dalam bank, KWSP dan sebagainya? Untuk makluman anda, sebaik sahaja seseorang meninggal dunia, duit di dalam akaun bank, KWSP, saham-saham, duit dalam tabung haji dan ASB semuanya akan dibekukan.

Jika isterinya tidak bekerja, apakah duit yang akan digunakan untuk duit belanja harian, belanja sekolah anak, sementara menunggu perbicaraan dan penyelesaian semua harta pusaka selesai. Duit yang dibekukan ni pun mengambil masa lama untuk dapat, paling minimum setahun, belum termasuk jika ada tuntutan dan pertikaian dari pihak waris.

Justeru itu, penting sangat untuk ketua keluarga, si suami, mengambil hibah untuk isteri sebagai “fast cash” paling cepat yang boleh digunakan untuk isteri menyara anak-anak sekiranya suami pergi dulu. Pengalaman saya duit hibah ni boleh dapat oleh keluarga si mati kurang dari tempoh 3 bulan, bahkan pernah lulus dalam masa sebulan, sekiranya waris memberi kerjasama dan dokumen yang diperlukan dengan cepat.

Antara soalan lain yang sering saya terima, hibah ni boleh dihadiahkan kepada suami atau isteri sahaja ke? Jawapannya, tidak. Ia boleh diberikan kepada sesiapa sahaja yang kita mahukan, termasuklah mak ayah, anak-anak yang berumur 18 tahun ke atas, adik-beradik atau sesiapa sahaja yang kita percaya dan mahu hadiahkan.

Oh ya suka saya nak jelaskan, Hibah Takaful ni bukan sahaja untuk pampasan kematian, tetapi juga ada pampasan hilang upaya kekal. Maksudnya begini.. jika suami ambil hibah takaful sebanyak Rm 500K, apabila suami meninggal, penama akan dapat duit hibah RM 500K tadi.

Namun sekiranya Allah takdirkan si suami mengalami accident, hingga menyebabkan lumpuh dan hilang upaya kekal, si suami ini yang akan menerima duit hibah tadi masa masih hidup lagi. Ini kerana suami dah tak mampu bekerja dan hilang keupayaan untuk mencari nafkah untuk keluarga. Jadi, boleh lah si suami menggunakan duit hibah RM 500K ini untuk meneruskan kehidupannya bersama keluarga.

Sejujurnya, hibah takaful ini bukan lagi satu kehendak atau kemewahan, tetapi satu keperluan. “Tinggalkanlah keluarga kamu dengan kesenangan, lebih baik daripada meninggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta”. ~ hadis riwayat al-bukhari.

Boleh hubungi saya untuk konsultasi / quotation percuma:

Boleh whatsapp saya di sini – http://wasap.my/60196657302
Add friend Facebook saya untuk lebih info takaful

Jemput follow Instagram saya juga ya

Jemput follow TikTok saya juga

Leave Your Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *